Opitut asiat treenaamisesta ja ruokavaliosta

Joka päivä oppii uutta, joka muuttaa aiemmin opitut asiat ja ajatukset täysin. Matkan varrella olen omaksunut uusia ajatusmalleja liittyen ruokaan ja treenaamiseen. Tässä muutama asia, joissa olen oivaltanut uuden näkökannan.

 

  • Kalorien laskeminen.

Ajatusmalli, että päivän energiatarve on vaikka 2300 kcal. Ei tarkoita sitä, että söisin kaikkea mitkä mahtuu tuon summan sisään. On eri asia syönkö jäätelötuutin vai jauhelihakeittoa, jos kummassakin on 250kcal. Tujoittaessa vain kalori lukemaa näyttää valinta samalta, mutta ravintoaineita tarkastellessa ero on huomattava. Eli mietin mistä kalorit koostuvat loppujen lopuksi.


  • Painon mittailu.

Muistan, että ylä-asteella terveydenhoitaja sai päähäni pinttymään ajatuksen ihannepainosta. Hän sanoi, että tämän kaavan mukaan minun tulisi painaa: Oma pituus – 110 = Ihannepaino. Monta vuotta pyrin sokeasti pysymään tuossa lukemassa, kunnes opiskelin itse enemmän ihmisen anatomiaa ja huomasin kuinka olen oppinut väärää tietoa ammattilaiselta.

Vaa`an lukema ei kerro kehonkoostumusta. Faktahan on, että lihas painaa enemmän kuin rasva. Nykyään en tuijota vaakaa, vaan tarkastelen itseäni enemmän peilikuvan kautta. Nykyinen lihaksikkaampi vartaloni ei pysyisi kauaa tuossa ”ihannepaino” lukemassa. Keholla on tapana hakeutua sille sopivaan painoon, jossa se toimii parhaiten ja tämä pitäisi määritellä ns. ihannepainoksi.

FullSizeRender (19)

Vasemmalla mukamas määritetyssä ihannepainossa. Oikealla + 3kg


  • Erilaiset vartalotyypit

Ennen vertailin paljon itseäni muihin ja vartalotyyppi ihanteeseen. Suuri taakka on poistunut harteiltani, kun opin ettei kenelläkään ole samanlaista kehoa ja kaikki vartalotyypit ovat kauniita. Vartalotyypeistä minä luokittuisin ectomorphin ja mesomorphin välille. Olen hyväksynyt sen, että minun on vaikeaa saada näyttäviä kurveja mihinkään…:D Vartaloni menee helposti rasvattomaan tilaan, jonka vuoksi syön paljon päivässä lisärasvoja, jotta en olisi aivan tasapaksu hahaha..

bodytypes

Vaikka itse en omaa Venuksen muotoja, niin katselen aina ihailen naisia, joilla on naisellisen kurvikas vartalo!

d9e507e1


  • Painojen nostelu tekee massiiviseksi

Juu varmasti, jos siihen pyrkii hyvinkin tietoisesti ja tekee kaikkensa sen eteen. Kuitenkin voimaharjoittelu itseni kohdalla on tehnyt minusta lähinnä vain kiinteämmän, energisemmän ja voimakkaamman. Voimaharjoittelua en aloittanut pelkästään ulkonäkö juttujen vuoksi, vaan se vaikuttaa mm. luustoon, sokeriaineenvaihduntaan ja hormonitasapainoon.


  • Ravitsemussuositukset

Paljon puhuttu aihealue tällä hetkellä..Nämä suositukset on tehty kansaa ajatellen, eikä yksilötasolla. Olemme kaikki erilailla toimivia yksilöitä, joten kaikille ei voi sopia samat ohjeet. Itse olen soveltanut oman ruokavalion suositusten myötä juuri minulle sopivaksi. Syön paljon vihanneksia ja kasviksia. Suosin täysjyvätuotteita ja pyrin kokoamaan lautaselle hyvässä suhteessa hiilarit, rasvat ja proteiinit. Minulle ei sovi runsas maitotuotteiden käyttö tai ruis, joten en niitä käytä vaikka suositeltaisiin. Mihinkään ei kannata sokeasti uskoa, mutta kannattaa hyödyntää erilaisia tutkittuja tietoja ja maalaisjärjellä soveltaa niitä omaan elämään.

IMG_6316


  • Urheilen, koska rakastan kehoani enkä sen vuoksi, että vihaisin sitä.

Siinä vaiheessa, kun oivaltaa ja sisäistää tämän niin se tulee muutamaan näkemystä treenaamista kohtaan. En enään lähde vetämään 2h hikitreeniä, koska rankaisen itseäni edellisen päivän herkuttelusta, vaan lähden treenaamaan muista syistä. Treenaaminen on paras tapa ottaa hetki aikaa itselle joka päivä, jolloin siitä tulee jopa terapeuttista.


  • Treenaamisella on joku päämäärä.

Laihdutuskuurit ja uudenvuodenlupaukset.. En usko niihin itse enään yhtään. On hyvä, että on jokin tavoite esim laihtua 10kg vuoden loppuun mennessä. Tärkeämpää on kuitenkin valmistautua ja miettiä, mitä sen jälkeen? Motivoituminen elämäntapamuutokseen kuin pyrähdykseen on parempi. Mielummin ottaisin tavoitteeksi: Tästä lähtien tulen vaihtamaan joka päivä yhden epäterveellisen tapani parempaan vaihtoehtoon. Olen oppinut, että pienemmillä muutoksilla saa aikaiseksi pysyvempiä tuloksia.

Toinen tähän liittyvä on ajattelumalli, että hyvän elämäntyylin voi lopettaa täysin kun on päässyt tavoitteseen. Jos se on tuottanut sinulle hyvää olo, niin ei kannata ikinä luopua siitä!

MsZZeDF

EI NÄIN! hahahah 😀

 

:): Marissa

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen