Näin pääset suoraan töistä treenaamaan!

Lupasit itsellesi, että menet treenaamaan työpäivän jälkeen? Nyt oletkin muuttanut mielesi syystä tai toisesta… Minullakin käy samanlailla hektisten työpäivien päättyessä. Sairaanhoitajan työssä ei voi kiireeltä ja liikkumiselta välttyä. Työvuoron lopuksi motivaatio lähteä vielä treenaamaan on ajoittain hukassa. Olen kehitellyt hyvät ohjeet itselleni, joiden avulla aktivoidun uudestaan ja suuntaan salille!

fbb429fa-4173-468e-b9b1-c6d52903db22

1. Pakkaa treenikassi valmiiksi

Edellisenä iltana pakkaa valmiiksi treenikassi. Aamulla on helpompi nappaa kassi mukaan töihin, kun varusteet ovat valmiina. Voit lähteä suoraan treenaamaan työvuoron päätyttyä, eikä tarvitse kotona käydä hakemassa tarvikkeita.

2. Suunnittele etukäteen treenisi

Hahmottele treenisi paperille, puhelimeen tai muuten konkreettisesti. Tämä kasvattaa motivaatiota lähteä suorittamaan treeniä suoraan töistä, kuin menisit periaateella ”Jotain pitäisi mennä tekemään”. Laita viikkosuunnitelmaasi ylös treenipäiväsi. Kalenteriin merkitseminen on kannattavaa, joka helpottaa päivien organisoimista ja menojen päällekkäisvarauksilta vältytään. Jos kalenterissasi lukee maanantain kohdalla: 30min crosstrainer + vatsat, mutta olet motivoituneempi menemään kahvakuula tunnille, niin tietysti menet ohjatulle tunnille! Pääasia on, että varaat itsellesi hetken aikaa urheilulle.

4. Sovi treenitreffit

Sovitut yhteistreenit ovat sitovampia, kuin itselle luvatut treenipäivät. Jos itse hikoilu työpäivän jälkeen ei motivoi, niin kaveri tsemppaa sinua lähtemään. Etkä halua olla se osapuoli, joka peruu yhteistreenit sen vuoksi, että sinua ei huvittanut tai vähän väsytti.

5. Ota laturia

Latausjuoma nautitaan noin 30 min ennen treeniä. Piristystä saa kofeiinista ja toisille sopii pelkän kahvinkin voimalla treenaaminen. Erilaisia Pre Workout – tuotteita on monia ja itselle sopivan löytää kokeilemalla. Itse käytän Fastin Rushia.

Pre Workout – tuotteita en henkilökohtaisesti suosittele päivittäiseen käyttöön, vaan tarpeen mukaan. Tuntiessasi itsesi väsyneeksi kannattaa ottaa pientä lisäpotkua näistä tuotteista.

Nimetön

 

6. Rakenne ruokavaliosi päivän aikana tukemaan treeniäsi

Aamupala on tärkein ateria päivässä, joten tee siitä täyttävä ja ravitseva. Lounaalla suosittelen syömään ruokaisan salaatin tai keittolounaan. Ei kannata syödä itseään aivan ähkyksi, koska se voi tehdä vetämättömän olon ja haitata loppupäivän suunnitelmia. Syö välipala 1-2 h ennen treeniä, jossa pidä energiasaanti noin 300-500kcal. Älä syö juuri ennen treeniä. Salitreeni kulkee hiilihydraateilla, joten varmista hiilarivarastojen kattavuus ennen harjoittelua. Hyviä välipaloja ennen treenejä on mm. : Täysjyväleipä + maapähkinävoi, banaani, kreikkalainen jugurtti + mysli, proteiinipatukka, raakapatukka, raejuusto + marjoja…

7. Muistele sitä oloa, kun olet viimeistellyt treenisi

Motivaation ollessa miinuspuolella, koita muistella kuinka pirteämmän olon olet saanut treenin jälkeen. Alkupäivän väsymys on tiessään, kun olet saanut tunnin ajan nostettua sykettä ja endorfiinit valtaavat kehon. Olet paljon tyytyväisempi itseesi, kun vetäydyt loppuillasta sohvan nurkkaan.

8. Hae motivaatiota visuaalisesti

Katsele kuvia, jotka motivoivat sinua lähtemään parin tunnin päästä treenaamaan. Ota puhelimeen talteen omat motivaatiokuvasi ja käy niitä läpi, kun sinusta tuntuu ettei tänään huvittaisikaan. Itse tykkään katsella Youtubesta erilaisia treenivideoita, joista minulla tulee heti fiilis lähteä toteuttamaan samanlaisia liikkeitä!

Exercise-fitness-for-women-quote

Plussa vinkkinä ja minun kohdallani tärkein ohje: + ÄLÄ MENE TÖISTÄ KOTIIN ! MENE SUORAAN TREENAAMAAN!

Monesti olen sanonut itselleni: ”Käyn kotona nukkumassa pienet päikkärit ja lähden jumpalle sitten”… Ja todellisuudessa nukun ilta kahdeksaan asti, eikä pahemmin minua kyykytangon äärellä näy.

Kotona vallitsee motivaationmenetys vyöhyke, jonka lähelle en halua mennä. Nostan hattua niille, jotka kykenevät vain pyörähtämään kotona ja suuntaavat siitä treenaamaan. Harmikseni en kuulu tähän hienosti jalostettuun rotuun, joten pitäydyn noissa yllämainituissa ohjeissa.

 

 

:): Marissa

 

 

 

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen