Vinkkejä kevyempään lomanviettoon

Kesäloma, ulkomaanreissu, mökkiloma ja kavereiden kanssa pidennetty viikonloppu… Jokainen tietää sen ihanan tunteen, mikä tulee mieleen noista sanoista : LOMA ja VAPAUS. Mistä lomailu sitten loppujen lopuksi on? Arkipäivien rutiineista vai aikaisin heräämisestä? Ruokavaliossa pysymisestä ja säntillisestä treenaamisesta? Jokaisella on oma motiivinsa lomailuun ja tapa höllätä jollakin elämän osa-alueella loman aikana.

Minulla on tapana hieman rentoutua tarkasta syömisestä ja treenaamisesta ollessani lomalla. Samanlaisia olosuhteita on lähtökohtaisesti vaikea luoda, kuin olisi omassa kotikeittiössä tai tutulla kuntosalilla. Täytyy soveltaa omaa ruokavaliota ravintoloissa ja vieraissa keittiöissä. Pitäydyn kummiskin 80% samassa ruokavaliossa, koska suuret muutokset ruoka-aineissa aiheuttavat minulle herkästi vatsakipuja ja muita ei niin mukavia oireita. Liikkuminen on enemmän fiilispohjaista, jonka tarkoituksena on saada energinen ja ennen kaikkea hyvä olo. Liikkuminen ei ole niin suorittamista vaan enemmänkin nauttimista.

Loma on hetkellistä huvittelua ja pidän mielessä, että valitettavasti sille tulee stoppi loppujen lopuksi. Arkeen palaaminen tuntuu mukavemmalta, kun ei kanna mukanaan ylimääräistä pöhötystä ja morkkista laiskottelusta. Niinpä tässä vähän liikunnallisia ja ravinnollisia vinkkejä lomalaisille:

ULKOMAILLA

  • Ota lomalle mukaan treenivaatteet ja lenkkikengät, koska yksi tunti vuorokaudesta on pieni sijoitus päivästäsi.
  • Lomalla liikkuessa nauti mieluummin lenkkeillessä hyvistä maisemista, kuin keskittyisit intensiivisesti itse treeniin.
  • Toteuta treenaamista samalla ajatuksella kuin kevennetyillä treeniviikoilla eli samoja harjoitteita kevennetysti. Tästä esimerkkinä vatsalihaksien tekeminen, joita arkisin treenataan painoilla ja vastuksella, mutta lomalla vain kehon omalla painolla.
  • Ota asenne, että liikunta on hyväksi sinulle ja rentoudut paremmin tehtyäsi sen.  Saat nautittua loikoiluajasta enemmän, kun olet purannut ylimääräisen energiasi liikuntaan.
  • Mikään ei ole parempaa kuin juosta rannalla ennen kuin muut turistit heräilevät aamuun. Samalla näkee vieraan maan oikeaa kulttuuria ja luontoa, joka jää joskus harmillisesti turismin peittoon.
  • Nykyään hotelleistakin löytyy kuntosaleja.  (Minä itse skippaan, koska rannallakin voi jumpata + Saa päivetystä).
  • Buffetia ei tarvitse tyhjentää. Maistele erilaisia tarjottavia, mutta ei kannata vetää joka kerta ruokaähkyjä, josta seuraa vetämätön olo.
  • JUO VETTÄ… Paljon!
  • Pakkaa reppuun eväät mukaan-> Ota reissukaveri-> Lähtekää tuntien kävelyretkelle tutustumaan ympäristöön-> Nauttikaa piknikistä kauniissa paikassa.

 

Nimetön

 

3

 

MÖKILLÄ

  • Tee pihatöitä esim. Hakkaa halkoja, haravoi, kitke puutarhaa, kunnosta laituria/ verantaa tai ota itsellesi mukava projekti.
  • Täytä kaikki vesisangot ja ämpärit.
  • Käy uimassa. Kylmä vesi piristää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, joten älä karta uimista veden kylmyyden vuoksi.
  • Ota mukaan lenkkikengät. Lähde pitkälle kävelylle tai kevyelle juoksulenkille.
  • Sienestä, marjasta.
  • Käy kalastamassa, vaikka se ei mene hikijumpasta niin on aivan parasta ajanviettoa!
  • Käy soutamassa tai melomassa.
  • Rakenna pihalle oma ”esterata”, jossa joka pisteellä teet tietyn harjoituksen esim. saunalla 40 kyykkyä -> Juokse -> Laiturilla 40 vatsaa jne..
  • Harrasta mahdollisuuksien mukaan erilaisia aktiviteettaja rohkeasti. Vesihiihtoa, Suppailua, sukeltamista..
  • Jumppaa pihalla auringossa, jo 30min treenistä jää loppupäiväksi hyvä mieli.
  • Leivo etukäteen mukaan mökille hyviä suolaisia ja makeita piirakoita.
  • Grillaile kevyemmin käyttäen broileria proteiinina ja suosimalla kasviksia grillauksessa.
  • Helteillä ja saunan jälkeen suosi mielummin muita virvokkeita, kuin sokeripommi siidereitä ja kaljaa.

 

2

Tämän kesän paras juoma on ehdottomasti Celsius. Kaloriton & Vitaminoitu virkistysjuoma.

 

Nimetön

Vesihiihtoa mökkeilessä

 

KAUPUNGISSA

  • Pyöräile paikasta toiseen.
  • Rullaluistele, golffaa, frisbeegolffaa, kokeile uusia lajeja.
  • Mene mukaan erilaisiin ulkotreeneihin, esim. TIKIS järjestää ilmaiset ulkotreenit Helsingin Hernesaaren Rannassa keskiviikkoisin koko kesän ajan!
  • Tutustu erilaisiin aktiviteetteihin käyttämällä Sportsetter appia.
  • Tee päiväreissuja erilaisiin kohteisiin, joissa tulee käveltyä koko päivän esim. Korkeasaari, Suomenlinna.
  • Lähde koirien kanssa ulkoilemaan. Helsingissä Rajasaaressa on koirien ja koiranomistajien paratiisi, koirille on varattu kokonainen oma saari.
  • Kokoa oma take-away salaatti ja mene nurtsille nautiskelemaan.
  • Rannoilla harrasta lentopalloa, jalkapalloa, frisbeetä ja muita helppoja välineurheilu lajeja.
  • Tehkää kaveriporukalla treenitreffit kaupungin liikuntapuistoihin- ja kentille.
  • Nauti toreilla tuoreista marjoista ja vihanneksista.
  • Hemmottele itsesäsi raakakakuilla kahviloissa.
  • Kesä + Jätski Kaivopuistossa… Hattara ja Linnanmäki.. Ruokavalion muuten pysyessä kuosissa on syytä herkutella!
3

Raakakakkujen rakastaja ilmottautuu!

 

:): Marissa

 

 

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen